Internetové reklamy a voľným okom neviditeľné klamstvo
Možno si vybavíte určité reklamy na internete, ktoré majú vo svojom profile akúsi zmes tvárí, ktoré majú symbolizovať veľký počet šťastných zákazníkov. A možno vieme, že niektoré internetové reklamy sú jednoznačný „fake“. Neznámy sprostredkovateľ privesí na stránku reklamu s určitým nápisom a pod ňu pridá obrázok stiahnutý z internetu. V mnohých prípadoch je to očividné.
Ale aj niektoré reklamy, ktoré by mohli pôsobiť vieruhodne vďaka podobe loga a so spomenutým veľkým počtom spokojných tvárí, sú pravdepodobne „fejkom“ na podobný spôsob.
Veľmi dobre známy výrobca a poskytovateľ technologických noviniek Nvidia po novom testuje programy, ktoré dokážu zozbierať fotky celebrít z internetu a vygenerovať z nich tisíce či možno milióny tvárí, aké by následne vyzerali akoby patrili iným, neznámym a bežným osobám. Pritom pôjde iba o tváre fiktívnych ľudí, no takéto fotky by sa dali predať na mnohé reklamné účely.
Navzájom sa testujú dva programy z úplne opačnými funkciami. Jeden program vyhľadáva a následne pretvaruje tváre celebrít z internetu, pričom následne druhý program overuje, či sa jedná o skutočnú alebo fiktívnu tvár. Možno sa pýtate, aký to má potom zmysel. Podstata je v tom, že pracovníci firmy Nvidia sa snažia vytvoriť dokonalé podoby fotiek, ktoré by dokázali oklamať i program overujúci ich totožnosť či pravosť. Ak sa dokáže oklamať počítačový program, bežní ľudia za počítačom či mobilom tak rozdiel či akúsi podozrivú črtu v tvári už nerozoznajú vôbec.
Momentálne vravíme o programe, aký dokáže vytvoriť novú tvár v detailoch rozlíšenia 1024 x 1024 ale dobre vieme, akou rýchlou cestou počítačová technológia napreduje. O chvíľu môžu byť tieto tváre vytvárané ešte oveľa detailnejšie. Pritom už dnešná podoba ich rozlíšenia je v podstate na skvelej a ťažko rozoznateľnej úrovni. A pokiaľ si zoberieme príklad bežného človeka, taký rozdiel voľným okom nezbadá už ani dnes.